Innspill til evalueringen av Nye Metoder

Bristol Myers Squibb (BMS) viser til Stortingets behandling av Prop. 55 L (2018-2019) Endringer i spesialisthelsetjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven (lovfesting av systemet for nye metoder m.m.) hvor det ble bestemt at Nye Metoder skal evalueres. Vi viser videre til Helse- og omsorgsdepartementets (HODs) hjemmesider hvor departementet ønsker innspill til mandat for evalueringen.

Celgene (nå et BMS selskap) har i innspill til Stortingsmelding 18 (2018–2019) «Helsenæringen – Sammen om verdiskaping og bedre tjenester» tidligere tatt til orde for at Nye Metoder ikke kan ses på som en isolert størrelse, men bør være en del av et større økosystem. Dette var et budskap som flere av deltagerne under høringen i Stortinget også understreket, nemlig viktigheten av at Nye metoder blir et verktøy som også kan benyttes for å oppnå målene i Helsenæringsmeldingen om bedre pasientbehandling og at helsesektoren blir en bidragsyter til en økt verdiskapning i Norge.

BMS er derfor opptatt av at mandatet for den kommende evalueringen favner så bredt som mulig. Bare gjennom å sikre et tilstrekkelig bredt mandat, som omfatter hele systemet fra metodevarsel til endelig anskaffelse i regi av Sykehusinnkjøp HF, vil vi kunne få til en framtidsrettet og nyttig evaluering.

På denne bakgrunn ønsker vi særlig at følgende punkter tas inn i mandatet:

• Det bør gjøres en vurdering av om Nye Metoder har et mandat som gjør det egnet til å være et verktøy for et samlet Stortings ambisjoner og uttalte mål for helsetjenesten. Særlig viktig vil det være å undersøke hvordan systemet kan være med å sikre at norske pasienter, uavhengig av hvem de er og hvor de bor i landet, skal ha tilgang til best mulig behandling. I tillegg bør det også inngå en vurdering av om mandatet slik det er utformet idag gir systemet en mulighet for å kunne bli en positiv bidragsyter for å nå målene som Stortinget har satt for å bygge både et bærekraftig helsevesen rigget for å møte morgendagens utfordringer innen persontilpasset medisin og en sterk helsenæring framover.

• Antall offentlige aktører som har en rolle i Nye Metoder har økt kraftig i omfang siden systemet så dagens lys i 2014. Det store antallet aktører kombinert med for omverdenen ofte uklare roller tilsier at evaluering også bør inneholde en grundig gjennomgang av ansvarsforholdet mellom disse. Sett utenfra innebærer det nåværende systemet både en fare for sammenblanding av roller og ansvarspulverisering mellom de ulike aktørene i systemet.

• Mandatet bør videre inneholde en bestilling av en analyse av om aktørene gjennom sin deltagelse i Nye Metoder agerer på en måte som kommer i konflikt med deres øvrige samfunnsoppdrag. Det er ønskelig med et særlig fokus på de mange rollene som Statens legemiddelverk har (fagorgan, regulerer, budsjettansvarlig, utfører av hurtige metodevurderinger).

• Et viktig tema for evalueringen bør også være muligheten for å ha innsyn i de prosessene som omhandler egne legemidler som er til vurdering og beslutning (transparens). Enkelte deler av prosessen i Nye Metoders oppleves som halveis transparent, mens andre deler av prosessen fremstår som svært lukket. Begrenset kommunikasjon gjør det vanskelig både å følge saksgangen, spille inn i tide, og opprettholde tilstrekkelig framdrift i prosessene. Det er i tillegg lite transparans rundt klinikeres vurdering i tilknytning til metodevurderinger, og ved å begrense bruken av kliniske eksperter som er involverte i bl a industrisponsede kliniske studier, medfører dette at enda færre eksperter vil være tilgjengelige for å uttale seg om analysene som gjøres.

• En evaluering bør også inneholde vurderinger knyttet til likebehandling. Dette er et viktig forvaltningsprinsipp som også bør gjelde for vurderingen av nye legemidler eller andre teknologier. Er det slik at like saker behandles likt eller er det et element av vilkårlighet i systemet?

• Siden opprettelsen av Nye Metoder har adgangen til å kunne påklage og i neste omgang kunne anke beslutningene fattet i system tilsynelatende blitt mindre. Vi er derfor opptatt av at det gjøres en vurdering av hvordan systemet framover bør inneholde en tydelig definert klagemulighet med en tilhørende god prosess i forhold til de beslutninger som fattes.

• Det bør gjøres en vurdering av hvordan Nye Metoder kan i større grad åpnes for reell brukermedvirkning, der pasientens stemme i større grad blir hørt.

• Etter at Nye Metoder ble etablert har det også vært gjennomført en rekke større utredninger omkring anskaffelser i offentlig sektor. Det har også vært tatt til orde for at måten offentlige anskaffelser blir gjennomført på bør utvikles. Vi ber derfor om at man i en evaluering også ser nærmere på hvorvidt og i hvilken grad signalene om innovasjon og eventuelt nye prinsippene har kommet til anvendelse i Sykehusinnkjøp HFs anskaffelser. Her vil det være særlig viktig å se på hvordan helseforetakets praksis over tid har utviklet seg for innkjøp av legemidler. I forlengelsen av dette blir det også viktig å gå inn på om Sykehusinnkjøp HF har et tilstrekkelig tydelig mandat for framover å kunne inngå nye og gjensidig fordelaktige avtaler på vegne av spesialist-helsetjenesten.
BMS Norge takker for muligheten til å komme med innspill i denne innledende runden, og ser fram til å følge den kommende prosessen der målbilde bør være å videreutvikle systemet for Nye Metoder der norske pasienter i større grad får rask og lik tilgang til nye effektive legemidler.

Vi er tilgjengelig for å utdype våre innspill om dette skulle være ønskelig

Vennlig hilsen
Hilde Bech
General Manager
Bristol Myers Squibb